Treinreis met een bakkie thee - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Marianne Brink - WaarBenJij.nu Treinreis met een bakkie thee - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Marianne Brink - WaarBenJij.nu

Treinreis met een bakkie thee

Door: Marianne Brink

Blijf op de hoogte en volg Marianne

22 Februari 2012 | Sri Lanka, Colombo

Maandag 20 februari

Vandaag staat een treinreis op het programma. En reizen met een trein moet in Sri Lanka een aparte ervaring zijn. En dat was het ook. Celeste loopt thuis altijd te mopperen op de NS omdat de treinen nooit op tijd rijden of helemaal niet komen. Er hoeft maar een blaadje te vallen of een graadje te vriezen of het hele schema loopt in de soep. Nou lieverd ik kan je een mooi staaltje vertellen van de spoorwegen in Sri Lanka.

De treinen zijn hier in ieder geval stampvol en je duwt net zolang tot je net je ene been in de trein hebt, de rest van de rit hang je gewoon buiten. De trein gaat gelukkig niet zo snel, net als alles en iedereen overigens in het geweldige Sri Lanka. En wanneer de trein komt is afwachten. Geen een trein houdt zich aan de dienstregeling. Wij hadden geluk dat op ons station bijna iedereen uitstapte en wij allemaal een zitplaats hadden.ook was het niet zo druk in onze trein. Maar het meeste geluk hadden we toch wel dat wij om 08.30 uur in de trein die om 07.40 uur moest komen, konden instappen. Dus Ce nooit meer klagen nu.

De bus stond ons al weer op te wachten om ons naar een theefabriek bij een theeplantage te brengen. Onder erbarmelijk omstandigheden werken de vrouwtjes en mannetjes daar. Ook de pluksters op de plantage zijn niet te benijden voor een paar dubbeltjes plukken ze uren tot hun mand op hun rug vol is. Wat een leven zeg. Natuurlijk krijgen we ook een bakkie thee aangeboden. Maar of ik die no zo lekker vind?  Dan rijden we naar ons hotel in Nurawela Elyia.

Alsmde koffers op de kamer staan lopen we naar het centrum van de stad en bezoeken we de vis- en groentemarkt. Wat een belevenis.

Dinsdag 21 februari

Vandaag vertrekken we naar Koggala naar een strandhotel. We hebben een lange rit voor de boeg door de bergen. We moeten uiteindelijk bij de nieuwe snelweg uitkomen. Deze snelweg is een verademing. Laat in de middag komen we aan in Koggala. We checken in in hotel Long Beach. Wow dit is een geweldig hotel. We krijgen een kamer op de begane grond met twee ligbedden voor de deur en lopen van onze kamer  zo de zee in. Het buffet is werkelijk superieur.
Alleen jammer dat we de badkamer moeten delen met een paar honderd muggen. Maar daar zijn dan weer spuitbussen voor.

Woensdag 22 februari

Werkse allemaal vandaag. Als jullie mij zoeken, ik lig in zee of op mijn strandbed, terwijl het nu al zo'n graadje of 30 is en het is pas 11.00 uur.

Laterrrrrrrr.

• 22 Februari 2012 - 07:20

Celeste:

50 minuten vertraging valt mee. Edwin en ik houden meestal rekening met een vertraging van 2 uur;)

Ik ben erg jaloers! Ik ben ondertussen ook wel toe aan wat zon en warmte, maar helaas is het mij niet gegund.

Veel plezier!!

x

• 22 Februari 2012 - 18:13

Hans Verhoeven:

Mooie plaatjes.
    Wij gaan eind juni en hebben al veel voorpret.
    Hans en Janny Verhoeven

• 22 Februari 2012 - 18:36

Astrid:

Klinkt allemaal weer goed Mar!
    Beetje treinsurfen is best cool toch?
    En de strijd aangaan met 100-en muggen is geen punt toch? Als je die ene dikke mug al jaren aankan, is dat ook geen probleem meer. Beetje jaloers ben ik wel op dat liggen op dat strandbed met 30graden. Was onze bedoeling ook volgende week op de Canarische Eilanden, maar een badmintonshuttle in het oog van Bert heeft er helaas voor gezorgd dat we dat even moeten annuleren.
    In plaats daarvan genieten we nu gewoon lekker met jullie mee via jouw verslagen. Nog veel plezier!!!